Kiedy rodziców niepokoi coś w zachowaniu i rozwoju dziecka….
Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka. Oznacza to, że u dotkniętych nim dzieci obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju. Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, często już u kilkunastomiesięcznych niemowląt, ale zawsze są widoczne przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia.
Choć autyzm można zdiagnozować już u bardzo małych dzieci, to często diagnozuje się go również u nastolatków, a nawet osób dorosłych. Nieleczony może prowadzić do bardzo głębokich zaburzeń funkcjonowania w późniejszym wieku. Warto pamiętać, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. Dlatego obecnie w literaturze światowej używa się określenia „spektrum zaburzeń autystycznych”.
Umiejętności jakie powinno osiągnąć Twoje dziecko między 1 a 3 rokiem życia
Po 1 roku życia:
- Moje dziecko wypowiada już pierwsze słowa „mama”, „tata”, „dada”
- Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
- Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ” i podnosi rączki do góry
- Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
- Moje dziecko biegnie się do mnie przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
- Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
- Moje dziecko przybiega do mnie albo patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
- Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
- Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? ”, to maluch odwraca swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot
- Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „papa”
Po 2 roku życia:
- Moje dziecko cały czas uczy się nowych słów
- Moje dziecko potrafi wskazać palcem znany mu przedmiot i przynieść mi go, kiedy je o to poproszę
- Moje dziecko umie nazwać znajome przedmioty na obrazkach
- Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dost ać
- Moje dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie
- Moje dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć
- Moje dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”
- Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili np. wskazać palcem szczekającego psa
- Moje dziecko potrafi kiwać głową na przeczenie „nie” i potwierdzenie „tak”
- Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? ”
Po 3 roku życia:
- Moje dziecko nauczyło się już korzystać z nocnika
- Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki
- Moje dziecko lubi mi zadawać pytania
- Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki
- Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje kiedy zobaczy coś ciekawego
- Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom
- Moje dziecko zaprasza mnie do zabawy
- Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany
- Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie
- Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!
Niepokojące objawy, które można zaobserwować u dziecka:
- dziecko nie reaguje na swoje imię
- dziecko nie utrzymuje kontaktu wzrokowego
- twarz bez emocji
- nie gaworzyło
- nie mówi lub przestało mówić
- nadzwyczajny spokój
- niekontrolowany płacz
- nieumiejętność bawienia się zabawkami
- nie inicjuje zabawy „na niby”
- napady agresji i krzyku
- brak kontaktu, niechęć do ludzi
- izolowanie się od innych osób
- nie okazywanie emocji adekwatnych do sytuacji
- nie okazywanie uczuć
- zainteresowanie nietypowymi przedmiotami
- łatwość mechanicznego zapamiętywania
- nadwrażliwość na dotyk, dźwięk, smak czy zapach
- wybieranie tylko jednego, szczególnego pokarmu
- brak reakcji na ból
Dodaj komentarz